شکرک زدن عسل طبیعی

شکرک زدن
شکرک زدن عسل یکی از سوالاتی است که شاید برای خیلی از ما پیش آمده باشد. چرا عسلی که به عنوان عسل با کیفیت خریداری کردیم شکرک زده یا رس بسته؟ و آیا این شکرک زدن و بلوری شدن نشانه ی بی کیفیت بودن عسل می باشد؟
این مساله همیشه موضوع بحث بین فروشنده و خریدار عسل بوده و هست، فروشندگان و تولید کنندگان عسل براین باورند که شکرک زدن عسل نشانه ی کیفیت آن است و خریدار عقیده ای خلاف این را دارد که اگر عسلی شکرک بست نشان دهنده ی بی کیفیت بودن یا شکر داشتن آن است.
اگر شما هم تا کنون به این سوال بر خورده اید با ما در این مقاله همراه باشید تا به جواب درست آن برسید.

آیا عسلی که شکرک بزند تقلبی است؟

زمانی که موعد برداشت عسل فرا می رسد زنبورداران مجرب ما عسل را در ظروف حلبی یا پلاستیکی جمع آوری کرده و برای فراوری و بسته بندی آماده می کنند. اگر به ویدئو هایی که برای شما قرار داده شده دقت کنید می بینید که عسل کاملاً در حلب و ظرف پلاستیکی هم رس بسته، عسلی که کاملا خالص است و به تازگی از کندو جداشده و در ظرف قرار گرفته، زیرا طبیعت عسل به گونه ای است که بخاطر مواد تشکیل دهنده آن رس خواهد بست.
این عسل برای آماده سازی برای بسته بندی باید رس گیری شود و این عمل از طریق حرارت دادن اصولی میسر می شود که عسل یاس با بهره گیری از بهترین و با کیفیت ترین مخازن سه جداره یا گرمخانه های استاندارد عسل را رس گیری کرده و برای بسته بندی آماده می کند.
تا همین جای مطلب می توان نتیجه گرفت که این عقیده کاملا اشتباه است و رس بستن یا کریستالیزه شدن عسل حتی می تواند نشانه ی کیفیت عسل و طبیعی بودن آن نیز باشد و این به دلیل وجود گلوکز در عسل می باشد که نیاز به صحبت های علمی و آزمایشگاهی بیشتری دارد.
با توجه به نوع عسل زمان رس بستن عسل می تواند متغیر باشد گاهی بعضی عسل ها زودتر و بعضی ها دیرتر شکرک می زنند یا رس می بندند حتی شرایط محیطی هم می تواند بر روی زمان رس بستن عسل اثر بگذارد برای مثال با پایین آمدن دمای محیط یا بالارفتن رطوبت هوا امکان رس بستن زودتر از موعد برای عسل به وجود می آید. گاهی ممکن است کاملا رس ببندد در حدی که قابل استفاده نباشد، اصلا جای نگرانی نیست و با حرارت دادن این مساله برطرف می گردد.
کافیست ظرف عسل را برای چند دقیقه داخل آب گرم قرار دهیم.

علت شکرک زدن عسل

اگر به طور خلاصه بخواهیم بیان کنیم به این صورت است که وقتی زنبور شهد گیاهان را جمع آوری می کند با بزاق دهان خود و آنزیم هایی که به آن اضافه می کندباعث غلیظ شدن شهد می شود.

آنزیم هایی که زنبور به شهد اضافه می کند باعث می شود که قندهایی مثل ساکارز که انحلال پذیری کمی در آب دارند به فروکتوز و گلوکز که انحلال پذیری بیشتری در آب دارندتبدیل شوند.

این باعث می شود که غذای زنبور کم حجم تر اما مقوی تر شود. در نتیجه محصول نهایی یا همان عسل یک محصول اشباع شده از قند است و محلول هایی مثل عسل که از اشباع بالایی از قند برخوردارند و بسیار ناپایدارند و به محض محیا شدن شرایط شکرک خواهند زد و این کاملا طبیعی می باشد.

کدام عسل ها زودتر رس می بندند و زمان رس بستن عسل چه وقتی است؟

طبق بررسی های انجام شده مشخص شد که عسل هایی که در مناطق گرمسیری ایران برداشت می شوند مثل عسل کنار یا عسل قنقال در مقایسه با سایر عسل ها یا رس نمی بندند یا دیر تر شکرک می زنند.

گاهی ممکن است دو ظرف از یک نوع عسل با شرایط یکسان نیز تفاوت در رس بستن داشته باشند ینی یکی زودتر و دیگری دیرتر دچار رس بستن بشوند. پس زمان مشخص برای رس بستن مشخص نشده و قابل پیش بینی نمی باشد.

رس بستن عسل به گونه گیاه عسل، نوع آن و شرایط محیطی بستگی دارد.

آیا حرارت دادن عسل می تواند از رس بستن عسل جلوگیری کند؟

خیر، حرارت دادن غیر اصولی و با دمای بالای عسل فقط باعث از بین بردن کیفیت و خواص آن می شود و ممکن است فقط زمان شکرک بستن را به تعویق بیندازد اما نمی تواند مانع رس بستن آن شود.

آیا می توان گفت هر عسلی که شکرک بزند طبیعی است؟

مسلما جواب این سوال خیر می باشد. مشخصه تشخیص عسل اصلی از تقلبی نمی تواند تنها شکرک زدن باشد و برای تشخیص عسل اصلی نمی توان به این گزینه اکتفا کرد. درست است که عسل طبیعی دچار رس بستن می شود اما اگر زنبور با شکر یا افزودنی هایی شکری دیگری تغذیه شود هم باز احتمال شکرک زدن عسل نیز وجود دارد.

همانطور که قبلا گفته بودیم تنها راه تشخیص عسل اصلی آزمایشگاه و آنالیز عسل می باشد.

یک دیدگاه در شکرک زدن عسل طبیعی

  1. پینگ بک: بهترین روش نگهداری از عسل در خانه به چه صورت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonبا ما در تماس باشید