صادرات عسل طبیعی چگونه است

صادرات عسل طبیعی ایران از گذشته های دور تا کنون همواره به خاطر سود دهی مناسب و ماهیت عسل که محصولی با ماندگاری بالاست جزو جذاب ترین و چالش برانگیزترین مباحثی است که در این مقاله به اصول صادرات عسل و قوانین صادرات عسل به سایر کشورها خواهیم پرداخت.

همانطور که می دانیم عسل طبیعی ایران یکی از با کیفیت ترین و مرغوب ترین عسل های دنیاست و در همه کشورها طرفدارانی را به خود اختصاص داده. به همین دلیل است که صادرات عسل به سایر کشورها و صادرات عسل طبیعی به کشورهای اروپایی و عربی رونق فراوانی دارد.

صادرات عسل ارگانیک ایرانی به سایر کشورها مثل صادرات هر کالای دیگری از شرایط و قواعد خاصی برخوردار است.

اگر شما نیز به قوانین صادرات عسل به کشورهای دیگر و صادرات عسل به بازارهای جهانی علاقمندید با ما همراه باشید. ما در این مقاله صفر تا صد صادرات عسل را برای شما بازگو خواهیم کرد.

عسل طبیعی ایران

از عسل در گذشته های خیلی دور فقط به عنوان یک شیرین کننده ی خوراکی استفاده میشد اما بعد از زمانی بعد با مشاهده ی نتایج شگفت انگیز استفاده از عسل در درمان و بهبود بیماری ها و حفظ سلامتی افراد به این نتیجه رسیدند که عسل علاوه بر خوراکی بودن دارای خواص درمانی و دارویی فراوانی می باشد.

ایران به خاطر دارا بودن پوشش های گیاهی متفاوت در زمینه ی تولید انواع عسل در رده بالایی قرار دارد، هم عسل تک گیاه و هم عسل چند گیاه که هر کدام دارای خواص منحصر به خود می باشند که اکثر عسل های تک گیاه دارای خواص دارویی می باشند و از آنها برای درمان یا بهبود بعضی بیماری ها استفاده می شود.

عسل طبیعی و با کیفیت ایرانی مخصوصا عسل هایی که دارای خواص دارویی هستند اکثرا در ارتفاعات و کوهستان ها تولید شده و به دست مصرف کننده های گرامی میرسد.

نکات کلیدی صادرات عسل

جالب است بدانید در بین عسل هایی که به کشورهای دیگر صادر می شوند، صادرات عسل کنار از اهمیت ویژه تری برخوردار است و این حتما به دلیل کیفیت، خواص و فواید این عسل عالی می باشد اما بقیه عسل ها نیز به نوبه خود از اهمیت بالایی برای صادرات برخوردارند.

پس نوع عسلی که قصد صادرات آن را داریم و کیفیت بالای آن اهمیت به سزایی دارد و یک گزینه ی مهم برای موفق بودن در این زمینه محسوب می شود اما مسائل دیگر مهمی نیز وجود دارد که حتما باید آنها را در نظر گرفت.

نکته مهمی و قابل توجهی که در صادرات عسل حائز اهمیت است ماندگاری بالای عسل است که ریسک صادرات را به حداقل رسانده و باعث شده مورد توجه تجار قرار گیرد.

اصول صادرات عسل

    • یکی از مهمترین نکاتی که برای صادرات عسل باید مدنظر داشت بسته بندی عسل می باشد که باید زیبا، شکیل و جذاب باشد که بتواند مخاطب را جذب کند و علاوه بر اینها باید ظروف مقاوم و محکمی باشد که در پروسه صادرات دچار مشکل نشود.
    • دومین مساله مهم در صادرات عسل ایران نکاتی است که باید بر روی لیبل های بسته بندی چاپ شود مثل تمام اطلاعات مربوط به عسل و نوع آن و تاییدیه های بهداشتی، به زبان انگلیسی که بسیار ضروری است.
    • نکته حائز اهمیت و مهم در صادرات عسل، اخذ گواهینامه های استاندارد، گواهی بهداشت، گواهی سازمان غذا و دارو و تاییدیه های ارزش تغذیه ای عسل می باشد که قبل از هر اقدامی باید به این گزینه پرداخت.
    • تحقیق و بررسی اطلاعات آماری صادرات عسل در سالهای گذشته میتواند تا حدود زیادی میزان آمادگی بازار هدف و میزان تقاضا برای صادرات عسل به کشور های دیگر پی برد.

مراحل صادرات عسل

آشنایی و مطالعه مراحل و اطلاعات مربوط به صادرات عسل به کشورهای خارجی می تواند برای شرکت های صادرات عسل وبازرگانان علاقمند به صادرات عسل بسیار حائز اهمیت باشد تا بتوانند انواع عسل صادراتی را با بهترین روش صادر کرده و در این مسیر موفق باشند.

از آنجایی که عسل هم یک خوراکی خوشمزه و هم یک داروی طبیعی است پس مشخصا صادرات آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و اصول و قواعد و ضوابط خاص خود را دارد.

مراحلی که در زیر ذکر می شود میشود مراحل کلی صادرات عسل می باشد که برای بقیه کالاها نیز می توان از آن کمک گرفت، البته به این نکته باید توجه داشت که در مراحل صادرات استثناعاتی ممکن است وجود داشته باشد که در این مقاله ذکر نشده باشد.

  1. بازازیابی و تبلیغات در داخل و خارج از کشور
  2. مشخص کردن بازار هدف و متقاضی
  3. صدور پیش فاکتور و تعیین و مشخص کردن قیمت ها
  4. تهیه و بسته بندی مناسب برای صادرات محصول
  5. مشخص کردن و براورد تمام هزینه ها علی الخصوص هزینه های گمرکی
  6. اخذ مجورات لازم برای صادرات کالا
  7. اخذ تمام تاییدیه های بهداشتی لازم
  8. انتقال کالا به گمرک
  9. عقد قرارداد حمل و نقل و بیمه های لازم کالا
  10. دریافت گواهینامه ی بازرسی
  11. صدور فاکتور و دریافت گواهی مبدا
  12. گاها لازم است بنا به بعضی شرایط کالا تا رسیدن به مقصد بیمه شود
  13. ازسال کالا به مقصد مورد نظر
  14. پیگیری دریافت محصول

تعرفه ی صادرات عسل در گمرک

طبق کتاب مقررات صادرات و واردات و تحقیق و بررسی های به عمل آمده، عسل در تعرفه ی  04090000 طبقه بندی می گردد و با توجه به آیتم ارزشی بسته به نوع عسل که با موم باشد یا بدون موم از کیلویی 4.5 تا 7 دلار درگمرک ارزش گذاری می شود.

مجوز های صادرات عسل

برای صادرات عسل به دیگر کشورها مجوزاتی لازم می باشد که دریافت هر کدام از آنها به صورت جداگانه ضروری و الزامی می باشد که عبارت اند از:

  • مجوز سازمان استاندارد
  • کارت بازرگانی

کدام عسل ها بیشتر صادر می شوند؟

عسل هم به صورت فله ای و هم در بسته بندی های یک یا چند کیلویی صادر می شوند که در هر صورت باید دارای بسته بندی های شکیل، جذاب و مقاوم باشد تا بتواند نظر مخاطب و مشتریان را جلب کند.

نوع عسلی که تولید شده نقش به سزایی در صادرات آن دارد از این رو عسل های ارگانیک، عسل کوهی، عسل کنار و عسل چهل گیاه جزو پرفروش ترین عسل های حال حاضر می باشند.

برخی دیگر عسل ها مثل عسل آویشن، عسل بهارنارنج، عسل اقاقیا، عسل رازیانه، عسل کنار، عسل وحشی از جمله عسل های خاص می باشد که هر کدام بازار مخصوص به خود را دارند.

بهتر است قبل از اقدام برای صادرات عسل این مقاله و مقاله های مرتبط بیشتری را مطالعه و اطلاعات کافی را کسب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در تماس باشید